Dlaczego media milczą o sukcesie spółek Skarbu Państwa?
Jakaś dziwna cisza obowiązuje w mediach w związku z wynikami finansowymi spółek SP w 2016 roku - zastanawia się Zbigniew Kuźmiuk.
W mediach coraz częściej pojawiają się informacje dotyczące kondycji finansowej spółek Skarbu Państwa po zakończeniu roku obrachunkowego 2016, jednak w komentarzach brak jest związku pomiędzy wymianą kadry ich zarządczej, a ich bardzo dobrą kondycją ekonomiczną.
Przypomnijmy, że duża część mediów niesprzyjających rządowi premier Beaty Szydło na każdym kroku podkreślała, że wymiana rad nadzorczych i w konsekwencji zarządów spółek, w których Skarb Państwa ma jeszcze „coś do powiedzenia”, służy tylko temu, żeby się ”dorwać do konfitur”, teraz, gdy jest możliwe podsumowanie wyników finansowych tych podmiotów, media nabrały wody w usta.
Otóż okazuje się, że wyniki finansowe spółek Skarbu Państwa tylko po roku działalności pod kierownictwem zarządów powołanych przez obecny rząd, są na tyle obiecujące, że mogą posłużyć za przykład jak efektywnie można zarządzać majątkiem Skarbu Państwa.
2. Doskonałym przykładem pokazującym jak zmiana rady nadzorczej i w konsekwencji zarządu kluczowej spółki Skarbu Państwa może pozytywnie oddziaływać na jej funkcjonowanie, jest spółka Orlen S.A., która w roku 2016 powiększyła swój zysk netto o 2,5 mld zł w stosunku do roku 2015.
W roku 2016 wolumen sprzedaży całej Grupy Orlen S.A. wzrósł o 2%, sprzedaż paliw była rekordowa i wyniosła 10 mld litrów, bardzo wysokie były także nakłady inwestycyjne, które przekroczyły 4 mld zł.
Historyczne wyniki osiągnięte w 2016 roku to niewątpliwy sukces całej firmy, rezultaty finansowe pokazują siłę koncernu i mają w nim udział „wszystkie segmenty oraz rynki macierzyste firmy” podsumował ten sukces prezes PKN Orlen Wojciech Jasiński cytowany w komunikacie giełdowego koncernu.
3. Okazuje się jednak, że znakomite wyniki finansowe spółki Orlen S.A to nie jedyny przykład dobitnie pokazujący, że wymiana kadry zarządzającej jest ważnym elementem potwierdzającym, iż jakość kadr ma jednak znaczenie.
Przypomnimy tylko, że podała w tych dniach Polska Agencja Prasowa, Grupy Orlen S.A. osiągnęła zysk netto w wysokości 5,7 mld zł (zysk po opodatkowaniu podatkiem dochodowym) i był on o 2,5 mld zł wyższy od tego osiągniętego w 2015 roku.
W 2016 roku wolumen sprzedaży całej Grupy Orlen S.A. wzrósł o 2%, sprzedaż paliw była rekordowa i wyniosła 10 mld litrów, bardzo wysokie były także nakłady inwestycyjne, przekroczyły one 4 mld zł.
4. Ale jak się okazuje nie tylko Orlen S.A. jest w dobrej sytuacji finansowej, dobrą kondycję maja także inne spółki Skarbu Państwa, które jeszcze do niedawna były skazane na permanentny deficyt.
Chodzi o spółki, które do tej pory były albo deficytowe albo też osiągały minimalne zyski, a teraz rok 2016 kończą na „dużym plusie” takie, jaki LOT S.A., Lotos. S.A, PKP Intercity, spółki sektora energetycznego, czy KGHM. S.A.
Według danych na koniec 2016 roku, a szczególnie danych po 3 kwartałach roku 2016 (dane makroekonomiczne dotyczące tych spółek za rok 2016 będą znane w maju roku 2017), wszystkie spółki, w których Skarb Państwa ma większościowe udziały, mają znacznie lepsze wyniki finansowe niż w poprzednich latach.
A już na przykład wyniki finansowe LOT S.A. czy też spółki PKP Intercity S.A., które po raz pierwszy od kilku lat są dodatnie, dobitnie pokazują, że nawet ze spółek permanentnie deficytowych, nowe zarządy w ciągu jednego roku były w stanie uczynić podmioty przynoszące zyski.