Miliardy dolarów na szczepionki dla najuboższych. Bank Światowy zatwierdził decyzję
Bank Światowy zatwierdził 2 mld USD na zakup i dystrybucję szczepionek dla 17 krajów rozwijających. Pakiety finansowe dla tych państw, które odczuwają skutki szoku gospodarczego wywołanego pandemią koronawirusa, są wypłacane na warunkach „grantowych lub wysoce preferencyjnych”.
Bank Światowy spodziewa się, że do połowy roku wesprze 50 krajów kwotą 4 mld USD na szczepionki przeciwko Covid-19. Finansowanie to jest częścią puli 12 mld USD, która w ciągu 24 miesięcy ma zostać przeznaczona dla krajów rozwijających się na zakup i wprowadzenie szczepionek oraz wzmocnienie ich systemów szczepień. W przypadku krajów uboższych finansowanie odbywa się na zasadzie dotacji lub na warunkach wysoce preferencyjnych – podała ta międzynarodowa instytucja finansowa z siedzibą w Waszyngtonie.
Finansowanie wspiera szczepienia w Afganistanie, Bangladeszu, na Wyspach Zielonego Przylądka, Wybrzeżu Kości Słoniowej, Ekwadorze, Salwadorze, Eswatini, Etiopii, Gambii, Hondurasie, Libanie, Mongolii, Nepalu, Filipinach, Rwandzie, Tadżykistanie i Tunezji.
– Dostęp do szczepionek jest kluczem do zmiany przebiegu pandemii i pomocy krajom w odbudowaniu się – powiedział prezes Banku Światowego David Malpass. – Nasze programy pomagają krajom rozwijającym się reagować na kryzys zdrowotny i dysponować finansowaniem na szczepionki – dodał.
– W sytuacji, gdy świat próbuje przeprowadzić największą akcję szczepień w historii, podkreśliliśmy potrzebę, aby kraje posiadające nadwyżki zapasów szczepionek uwolniły je jak najszybciej i aby zobowiązania finansowe wobec (programu) COVAX zostały zrealizowane – dodał Malpass.
Pakiet finansowania szczepionek będzie elastyczny. Może być wykorzystany do zakupu dawek szczepionek poprzez COVAX lub w innych źródłach. Może również finansować inne kluczowe działania związane z wdrożeniem i wzmocnieniem systemu opieki zdrowotnej, takie jak zaopatrzenie medyczne, sprzęt ochrony osobistej, szkolenia pracowników służby zdrowia, systemy danych oraz kampanie informacyjne, które są kluczowe dla zapewnienia akceptacji szczepień.