Polityczna poprawność w natarciu. Uncle Ben’s oskarżone o rasizm zmienia nazwę i logo
Znana marka postanowiła zmienić nazwę i logo. Z opakowań produktów marki Uncle Ben’s zniknie wizerunek czarnoskórego mężczyzny. Inna będzie też nazwa produktów, która teraz ma brzmieć Ben’s Original. Rebranding to reakcja giganta branży spożywczej Mars Incorporated na protesty przeciwko rasizmowi.
Zarzuty wobec marki wiązały się z tym, tym, że tytuły takie jak „wujek” i „ciotka” były używane w południowych stanach USA w odniesieniu do osób czarnoskórych. W ten sposób zastępowana oficjalne i grzecznościowe formy.
Nazwa Uncle Ben’s została zainspirowana teksańskim rolnikiem znanym z wysokiej jakości ryżu. Twarzą marki został kelner, szef sali w eleganckiej restauracji w Chicago, Frank Brown. Pierwsze produkty trafiły na rynek w 1947 r.
Zmiany wizerunkowe
Pierwsze zmiany wizerunkowe firma rozpoczęła w 2007 r., przygotowując kampanię prezentującą Bena awansowanego na prezesa zarządu.
– Rozumiemy nierówności związane z nazwą i twarzą poprzedniej marki i, jak zapowiedzieliśmy w czerwcu, zobowiązaliśmy się do zmian” – czytamy w komunikacie koncernu Mars.
– Podejmujemy również działania na rzecz zwiększenia integracji i równości – podkreślono.
Nowe opakowania mają trafić do sklepów na początku 2021 r.
We listened.
— Mars, Incorporated (@MarsGlobal) September 23, 2020
We learned.
We’re changing.
Moving forward, Uncle Ben’s will be known as Ben’s Original™.
Read our full statement at: https://t.co/xmRr7M0Yew pic.twitter.com/hjDIvoqeRe
Nic nowego
Koncernu Mars nie jest pierwszy we wprowadzaniu zmian tego typu. Wcześniej pod wpływem dyskusji na temat rasizmu modyfikacje wprowadziła także niemiecka firma Knorr, która zrezygnowała z używania nazwy "sos cygański".
Koncern Pepsi oświadczył natomiast, że dokona „rewizji strategii marketingowej” popularnej linii syropów i potraw Aunt Jemima („ciotka Jemima”), uznając, że marka opiera się na stereotypie rasowym.